Klik op het icoontje voor meer informatie. Als je een cijfer ziet, klik er dan op tot je de aparte icoontjes ziet.

Links zie je (+) en (-) waarmee je kan in- en uitzoemen. De kaart zelf kan je verslepen.

Yoga

Yoga wordt aanzien als de weg van de kracht en is in het Westen vaak niet meer dan de lichamelijke oefening. In zijn oorspronkelijke uitoefening gaat het om meer dan alleen de puur fysieke aspecten als kracht, gezondheid, souplesse en welbevinden en is het een zoektocht naar de vereniging van energieën. Yoga is een weg die bestaat uit de brug tussen de wereld van binnen en van buiten, tussen het materiële en het spirituele en tussen het essentiële en het existentiële bestaan.

Mensen doen om verschillende redenen aan yoga, variërend van stresshantering tot preventieve gezondheidsmaatregelen, genezen van een verslaving, of gewoon omdat het 'in' is. Sommigen kregen yoga voorgeschreven als therapie voor een aandoening of verwonding, anderen gebruiken yoga voor het gewenste fysieke resultaat - het 'yogalijf'. Yoga stimuleert ook het zenuwstelsel, de klieren en andere belangrijke organen en versoepelt het lichaam. Yoga kan vele, zo niet al deze doelen dienen, maar het uiteindelijke doel van yoga is de innerlijke reis. Je lichaam en geest winnen aan hernieuwde kracht en vitaliteit, die op zijn beurt de energie van de levensstromen versterkt.

Voordelen van yoga

  • opbouwen van kracht en versterken van spieren
  • verbeteren van je houding en flexibiliteit
  • je lichaam in vorm brengen
  • ontwikkelen van lange en slanke spieren
  • versnellen van je metabolisme
  • verbeteren van je balans
  • herstellen van blessures en chronische pijn
  • verhoging van het immuunsysteem
  • verhoogt de longcapaciteit en verbetert ademen
  • verhelpt hyperventilatie en ademhalingsproblemen
  • vermindert en voorkomt stress gerelateerde klachten
  • vermindert klachten van de rug, nek, hoofd, bekkenbodem, spierpijnen en gewrichten
  • omgaan met stress en spanning
  • meer innerlijke rust en balans (zowel mentaal als emotioneel)
  • vermindert angsten en depressie en burn out symptomen
  • grotere focus en helderder denken
  • makkelijker kunnen genieten van de het moment in het hier en nu
  • verhogen van je energie en passie
  • meer zelfvertrouwen en innerlijke kracht
  • doorstroming van energie door al de meridianen en chakra's (vortexen van energie) wordt geoptimaliseerd
  • meer geaard, met de voeten op de grond in het leven staan
  • helpt omgaan met hoog gevoeligheid door sterkere gronding (aarding of centering)
Hatha yoga
Deze meest gekende vorm van yoga kenmerkt zich door de verbinding tussen zon (actie) en de maan (verinnerlijking). De bewegingen stimuleren de beheersing van je lichaam en ademhaling. Het is een rustige yogastijl, aangevuld met meditatie.
Yin yoga
Deze ontspannen en meditatieve vorm van yoga werkt niet in op je spieren maar op je gewrichten en het bindweefsel. Gebaseerd op de meridianen is het doel de energiebanen in de weefsels te stimuleren, de bloedstroom te bevorderen en meer flexibiliteit te creëren.
Restorative yoga
Deze yogastijl bevordert het genezen en herstellen van lichaam en geest door eenvoudige yogahoudingen. Die houdingen worden tot wel 20 minuten lang aangehouden.
Ashtanga yoga
Bij Ashtanga Yoga worden een vaste serie houdingen dynamisch uitgevoerd, verbonden door een combinatie van focus op ademhaling en beweging. De speciale ademhalingstechniek opent de energiestromen in het lichaam en creëert meer warmte, waardoor je al zwetend overtollige gifstoffen afvoert.
Power yoga
Is eigenlijk een verkorte versie van Ashtanga Yoga, om alles in een lesuur te kunnen passen.
Vinyasa yoga
Deze yogastijl is een combinatie van Ashtanga en Power Yoga waarbij je dynamisch van de ene pose naar de andere beweegt, zonder vaste series. Door de creativiteit van de groep, situatie, plaats, moment of muziek ontstaan nieuwe combinaties en opeenvolgingen van houdingen.
Bikram en Hot yoga
Deze erg intensieve en dynamische vorm van yoga wordt beoefend in een verwarmde locatie. Deze warmte in combinatie met de intensiteit van de oefeningen zorgt voor veel gezweet en het afvoeren van afvalstoffen. Deze yogastijl wordt afgeraden voor mensen met een hoge bloeddruk of hartproblemen.
Iyengar yoga
Door het detail en concentratie in de beweging wordt het zelfherstellend vermogen van het lichaam aangesproken. Elke beweging wordt zo minitieus mogelijk uitgevoerd, met sterke nadruk op alignment, om zo het lichaam in perfecte balans te brengen met de geest.
Yoga Nidra
De meest rustige vorm van yoga wil een diepe ontspanning met behoud van het volledige bewustzijn bereiken. Ideaal dus voor het verminderen van spanning, angst en het verlichten van bijbehorende symptomen zoals hoofdpijn, duizeligheid, borstpijn, hartkloppingen en zelfs trauma's.
Kundalini yoga
Door het repitieve karakter werkt deze yogastijl meditatief, bedoeld om energie op te wekken in de wervelkolom. Er wordt vooral aandacht besteed aan ademhalingstechnieken, zingen en ontspannende yogahoudingen.

lees inspirerende quotes

kanaliseer je gedachten