Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

PTSS of post-traumatische stress stoornis is een direct gevolg van een trauma dat een ingrijpende invloed blijft hebben op je leven en je verschillende psychische en lichamelijke klachten laat ervaren. Waarom je al dan niet PTSS ontwikkelt, is niet duidelijk.

Het soort trauma (bvb miskraam), de duur van het trauma en je karakter spelen een grote rol in je vatbaarheid voor PTSS. Ook kan emotionele steun vanuit je omgeving na een trauma de kans op PTSS verkleinen.

meest verkomende symptomen

  • herbeleving
  • vermijding
  • spanning
  • roekeloos gedrag
  • somberheid

  • tonen van weinig interesse
  • schuldgevoel
  • minderwaardigheidsgevoel
  • moeheid en lusteloosheid
  • plotse ireële angsten
technieken voor behandeling
  • EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing)
    Hierbij worden je gedachten naar de traumatische ervaring geleid terwijl iemand je afleidende stimulansen aanbiedt. Doordat die je aandacht opeisen, heb je minder ruimte om te denken aan de traumatische ervaring.
  • imaginaire exposure
    In deze cognitieve gedragstherapie ga je de confrontatie met de traumatische ervaring aan door erover te praten. De gebeurtenis vermijden en in je geheugen laten steken is geen oplossing op lange termijn. Praten geeft je controle over de angst.
  • narratieve exposure
    Als variant op imaginaire exposure wordt ook hier de traumatische ervaring opgerakeld, maar nu ook met aandacht voor de positieve gebeurtenissen. Je praat niet alleen over de traumatische ervaring, maar ook over de leuke gebeurtenissen. Door die ervaringen in het perspectief van je volledige leven te plaatsen, verwerk je niet alleen de traumatische ervaring maar krijg je ook een beter beeld van je volledige leven.

Je staat er echt niet alleen voor. Neem contact op met je huisarts voor psychologische ondersteuning of ontdek onderstaande alternatieve therapieën.

zin in gezonde chocolade of snacks

sla je voorraad op bij Vandeca