De domeinnaam www.lichaamengeest.be staat te koop    » alle info

Adriago

Superfoods

Hoewel er geen wetenschappelijke definitie is, worden voedingsmiddelen met extreem hoge concentraties van antioxidanten, vitaminen, mineralen en aminozuren beschouwd als superfoods. Supervoeding is al eeuwen oud en van zeer hoge kwaliteit. Ze hebben allemaal een hoge voedingswaarde, zijn rijk aan voedingsstoffen, bevatten weinig slecht vet en suikers en versterken je immuunsysteem. De voedingsstoffen en fytochemicaliën versterken je afweersysteem. De antioxidanten in superfood maken vrije radicalen die je lichaamscellen beschadigen onschadelijk en verminderen het risico op kanker. De voedingsstoffen, vezels, goede vetten en fytochemicaliën beschermen je hart doordat ze bloedvaten gezond houden en ontstekingen tegengaan.
 
De best bekende superfoods zijn bosbessen, granaatappel, broccoli, groene thee, haver, peulvruchten, pompoen (ook de pitten), sinaasappelen, soja, spinazie, walnoten, wilde zalm, yoghurt en honing. Hieronder vind je een overzicht van de minder bekende superfoods.

  • Alfalfa

    Alfalfa


    Alfalfa is de spruitgroente (ontkiemde zaden) van de luzerne. Deze plant heeft het vermogen om met behulp van stikstofbindende bacteriën stikstof te binden, zodat het proteïnerijk voedsel kan produceren onafhankelijk van de aanwezigheid van stikstof in de bodem.

  • Aloë Vera

    Aloë Vera


    » uitgebreide info

  • Astaxanthine


    Als kleurstof is astaxanthine een uitermate krachtige antioxidant. Het komt in de natuur voor, maar wordt vooral kunstmatig aangemaakt uit aardolie. Astaxanthine stimuleert de spierkracht, herstel en het uithoudingsvermogen. Studies tonen aan dat astaxanthine gezondheidsbevorderende effecten heeft tegen kanker, alzheimer, maagzweren, infecties en cardiovasculaire aandoeningen.

  • Bijenpollen

    Bijenpollen


    Bijenpollen worden beschouwd als een van de meest complete voedsel uit de natuur. Het bevat bijna alle voedingsstoffen die nodig zijn voor de mens. Ongeveer 40% bestaat uit eiwitten en de helft uit vrije aminozuren die rechtstreeks in je lichaam kunnen worden opgenomen.

  • Boekweit

    Boekweit


    Niet alleen tarwe en haver maar ook boekweit hield de mensen vroeger in topconditie. Als je je wat slapjes voelt, eet dan wat meer boekweit. Boekweitmeel bevat veel magnesium, kalium en fosfor. Het is licht verteerbaar en heeft een hoge voedingswaarde.

  • Cacao

    Cacao


    Biologische cacao is een superfood die vol zit met antioxidanten en andere fytonutriënten. Cacao heeft meer antioxidanten dan blauwe bessen, rode wijn en tot wel vier keer meer dan groene thee. Daarnaast is het een natuurlijk antidepressivum. Cacao bevat drie neurotransmitters die geassocieerd zijn met het bevorderen van een gezonde en positieve stemming: serotonine, dopamine en fenylethylamine. Cacao heeft ook een remmend effect op hartaanvallen, hart- en vaatziekten, beroertes en kanker.

  • Carobe

    Carobe


    De Johannesbroodboom of carobe staat bekend om de hoge voedingswaarde van de peulen, die johannesbrood worden genoemd. Het wordt als verdikkingsmiddel gebruikt in de voedingsindustrie. Een veelgebruikte toepassing is het indikken van babyvoeding met johannesbroodpitmeel om problemen met reflux (spugen) bij zuigelingen te voorkomen.

  • Chia

    Chia


    Chiazaad verhoogt het energiegehalte en uithoudingsvermogen van het lichaam. De omega 3 vetzuren in de zaden zijn goed voor hart- en bloedvaten en helpen hart- en vaatziekten te voorkomen. De proteïne en calcium hoeveelheid in deze zaden helpen bij het bouwen van spieren en versterken de botten. De antioxidanten, mineralen en vitamines in chia zorgen voor een jeugdig uiterlijk en verbeteren de conditie van je haar en huid. De vezels in deze zaden zorgen voor een goede stoelgang en verbeteren je immuunsysteem. Chia zaadjes zijn smaakloos, erg gezond en kunnen makkelijk in allerlei gerechten gebruikt worden.

  • Chlorella

    Chlorella


    Chlorella is een alg die helpt bij het verwijderen van gifstoffen. Ze ondersteunt het immuunsysteem en is bloedzuiverend. Daarnaas verbetert chlorella de spijsvertering en kan het zelfs helpen om een extra frisse adem te krijgen. Chlorella is een nuttige bron van langzaam vrijkomende proteïne, evenals mineralen zoals ijzer, calcium, kalium, magnesium, fosfor en chlorofyl. Het bevat vitamine A, C, E en K complex. Chlorella bevat ook de meeste B vitamines, inclusief foliumzuur.

  • Edelgist


    Edelgist is goed voor huid en is rijk aan vitamine B1, B2, B3, B6 en foliumzuur. Vitamine B ter aanvulling op je voeding, kan een goede invloed hebben op je zenuwstelsel, stofwisseling, gezichtsvermogen, hormoon productie en algehele weerstand. Vitamine B2 staat er vooral om bekend dat het goed is voor huid, haar en nagels. Verder is edelgist enorm rijk aan eiwitten

  • Gerstegras

    Gerstegras


    Gerstegras bevat een gemakkelijk verteerbare vorm van eiwit, plus een schat aan enzymen, vitaminen, mineralen, fytonutriënten, carotenoïden en pigmenten. Gerstegras is rijk aan chlorofyl, een natuurlijke antioxidant en ontgifting component dat helpt lever en bloed te reinigen. Gerstegras heeft een positieve invloed op je lichamelijke zuurtegraad. Het beschikt over 18 van de 21 aminozuren, met inbegrip van alle van de acht essentiële aminozuren die het lichaam zelf niet kan maken. De hoeveelheid vitaminen in gerstegras is ook indrukwekkend. Gerstegras biedt 30 keer meer vitamine B1 dan koeiemelk, plus vitamine B2, vitamine B6, vitamine B9, vitamine B12 en vitamine C. Gerstegras is ook een uitstekende natuurlijke bron van mineralen. Naast het magnesium in het chlorofyl van gerstegras bevat het ook calcium, koper, ijzer, mangaan, fosfor en kalium.

  • Groene koffie

    Groene koffie


    Groene koffie is simpelweg koffie die wordt gezet van ongebrande koffiebonen. Doordat de bonen niet worden gebrand, blijven bepaalde voedingsstoffen behouden. Zo bevat groene koffie veel meer fenolen en terpenen (o.a. cafestol en kahweol) dan gebrande koffiesoorten.

  • Hennep

    Hennep


    Hennep is een van de weinige voedingsmiddelen die alle 21 bekende aminozuren bevat die we nodig hebben, inclusief de essentiële aminozuren die je lichaam niet zelf kan aanmaken.

  • Kelp

    Kelp


    Dit zeewier bevat meer vitaminen en mineralen dan enig ander voedingsmiddel. Kelp bevat vitamine B2, niacine, choline, caroteen en algeninezuur, maar bovendien nog 23 mineralen. Vanwege het gehalte aan natuurlijk jodium heeft kelp een normaliserende uitwerking op de schildklier. Kelp is nuttig bij een behandeling tegen vetzucht, een slechte spijsvertering, flatulentie (winderigheid) en hardnekkige constipatie.

  • Kokos

    Kokos


    Kokos is ontstekingsremmend en heeft een anti-bacteriële werking. Dat maakt kokosolie een goed middel tegen verkoudheid, eczeem, koorts en keelpijn. Ook blijkt uit onderzoek dat kokos de kans op hart- en vaatziekten vermindert en beschermt tegen diabetes.

  • Maca

    Maca


    Deze plant heeft een hoog gehalte aan verschillende sterolen, ijzer, calcium, magnesium, jodium en kalium. Maca zorgt voor een toename van de vruchtbaarheid, vermindering van menstruatieklachten, een zachtere menopauze, het voorkomen van bloedarmoede en het helpen bij wondherstel. Het herstelt de hormonale onbalans en zorgt voor sterke botten en tanden. Maca pillen verhogen de spiermassa in het lichaam, en worden daarom door krachtsporters gebruikt als een alternatief voor synthetische steroïden, die veel bijeffecten hebben.

  • Moringa oleifera

    Moringa oleifera


    Deze van oorsprong Aziatische wonderboom heeft blaadjes die enorm veel voedingsstoffen bevatten. In één gram gedroogde Moringabladeren zit meer calcium dan in melk, meer vitamine C dan in sinaasappels, meer kalium dan in bananen, meer ijzer dan in spinazie en meer vitamine A dan in wortelen.

  • MSM


    MSM is een zwavelhoudende molecule die voorkomt in alle levende organismen. Zwavel behoort, samen met calcium, magnesium, kalium, natrium, en fosfor tot de macromineralen. Ons lichaam heeft deze macromineralen dagelijks in grote hoeveelheden nodig. MSM helpt bij reumatoide artritis of artrose, chronische rugpijn, chronische hoofdpijn, fibromyalgie, peesontsteking, carpaal tunnel syndroom, maagzuur, spierkrampen en –spasmen en allergieën. Daarnaast versnelt MSM wondheling en vermindert het de vorming van littekenweefsel, houdt de mooie huid in stand en verhoogt onze energie, alertheid, kalmte en mogelijkheid tot concentreren.

  • Paarse maïs

    Paarse maïs


    Paarse maïs is bijzonder rijk aan antioxidanten, bestrijdt obesitas en bevat gegarandeerd geen genetisch gemodificeerde maïs. Ze zou het derde chakra (verantwoordelijk voor de fantasie en het visualisatievermogen en versterkt intuïtieve en spirituele gaven) ontkalken en stimuleren.

  • Paddestoel

    Reishi paddestoel


    Reishi is een zeer sterk heilzame paddenstoel met een arsenaal aan voedingstoffen zoals vitamine C, ijzer en selenium, antioxidanten, polysachariden, peptiden en triterpenoïden. Ze bestrijdt Epstein-Barr (een herpesinfectie die lymfocytenkanker en klierkoorts kan veroorzaken), kanker, HIV/aids, leaky gut syndroom, artritis, infectieziekten, slaapstoornissen, allergieën, hoge bloeddruk, griep, hepatitis B, chronische vermoeidheid, verhoogd cholesterol, oververmoeidheid, verstopping, hoogteziekte, angina, chronische bronchitis, pijn in de borst en andere luchtweg gerelateerde problematiek.

  • Psyllium husk vezels

    Psyllium husk vezels


    Er zit een polysacharide in de psyliium husk vezel die tot vijf maal zijn gewicht aan water kan opnemen. Hierdoor neemt het volume van de darminhoud toe en wordt de darmperistaltiek bevorderd. Psyllium husk vezels worden gebruikt bij prikkelbaredarmsyndroom, constipatie, diarree, aambeien, obesitas, ziekte van Crohn en ontstekingen aan de dikke darm.

  • Spirulina

    Spirulina


    Deze alg is een ware vitaminebom en bevat 11 vitamines, 10 mineralen en 18 aminozuren. Het is de beste keus als vervanging van een multivitaminen-supplement en bevat de zo belangrijke omega 3 vetzuren en zit boordevol anti-oxidanten. Spirulina is een volwaardige plantaardige eiwitbron en is daarmee uitermate geschikt voor vegetariërs. Het verbetert het functioneren van ons immuunsysteem en is daardoor een krachtige energiebooster.

  • Tarwegras

    Tarwegras


    Deze energiebooster bevat 90% van alle vitaminen en mineralen die een mens dagelijks nodig heeft en staat gelijk aan 800 tot 900 gram fruit en groente. Tarwegras versterkt het immuunsysteem en bevordert je algemene gezondheid.

  • Tomaten

    Tomaten


    Tomaten hebben een hoog caroteen-gehalte waarvan het lichaam op zijn beurt zelf weer vitamine A aanmaakt. Personen die in de familie kanker, diabetes of longemfyseem terugvinden, doen er goed aan om elke dag biologisch geteelde tomaten te eten. Naast het caroteen zorgen de flavonoïden voor een natuurlijke afweercapaciteit tegen celontsporingen.

  • Kril lolie

    Krill olie


    Krill olie is bijzonder heilzaam voor de gezondheid omdat deze boordevol antioxidanten en omega vetzuren zit. De omega 3 heeft in de goede verhouding een bijzonder positieve werking op het lichaam. Omega 3 vind je ook terug in vette vis, lijnzaad en walnoten.

  • Acai

    Acai


    Acaibessen zijn enorm rijk aan antioxidanten en stimuleren het immuunsysteem. Ze verlagen het cholesterolgehalte in het bloed, helpen bij diëten en bestrijden darmparasieten. Ook hebben ze anti-inflammatoire eigenschappen.

  • Mango

    Mango


    Mango kan de aanleg tot diabetes, te hoge cholesterol en sommige vormen van kanker, verminderen. Triterpeen in mango's blijken een effectieve remmer van prostaat- en huidkankers. Vimang, een extract van mango, zit vol met polyfenolen die een antioxidante werking hebben. Mango kan helpen bij gewichtsverlies en bij het reguleren van de bloedsuikerspiegel, en vermindert de kans op een hoge bloeddruk en op hartfalen. De vezels in mango helpen bij het goed functioneren van het verteringsstelsel.

  • Lucuma

    Lucuma


    Lucuma vruchten hebben een hoog gehalte aan vitamines en mineralen, waaronder vitamines B, betacaroteen, ijzer, calcium, kalium en fosfor. Ze zijn rijk aan anti-oxidanten en leveren veel voedingsvezel. Lucuma heeft een ontstekingsremmende werking en versterkt het immuunsysteem. Daarnaast bevordert het de wondheling en is het bijzonder goed voor je huid.

  • Rode biet

    Rode biet


    Rode bieten zijn rijk aan magnesium, kalium, foliumzuur en vezels. Het rode pigment bevat antioxidanten (betalaïne) die het risico op hartklachten verkleinen en betaïne, wat beschermt tegen hart- en vaatziekten. Ze helpen je spijsvertering, verbeteren je stofwisseling en helpen je cholesterol verlagen.

naar boven